نخستین نمایشگاه و جشنواره فولاد ایران در برج میلاد آغاز به کار کرد


به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران با حضور مقامات وزارت صنعت، معدن و تجارت، مهدی الیاسی معاون سیاستگذاری و توسعه معاونت فناوری ریاست جمهوری، محمود نیلی رئیس دانشگاه تهران و جمعی از رؤسای تشکل‌های زنجیره فولاد آغاز به کار کرد.

فاضل همامی رئیس اتحادیه معدن و فولاد کشور در حاشیه نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد در حقیقت بزرگ‌ترین گردهمایی تولیدکنندگان، تامین‌کنندگان، بازرگانان و متخصصان صنعت فولاد ایران به‌شمار می‌رود.

رئیس اتحادیه معدن و فولاد کشور با بیان اینکه همزمان با افتتاح این نمایشگاه، نمایشگاه فولاد دیگری در برج میلاد در حال برگزاری است، افزود: در این همایش به مدت چهار روز پنل‌های تخصصی مشغول به کار هستند.

همامی  با اشاره به اهداف برگزاری نمایشگاه ملی فولاد ایران گفت: هدف از برگزاری این نمایشگاه توانمندی و بومی سازی کل فولاد ساز‌ها است که به معرفی آنها می‌پردازیم.

رئیس اتحادیه معدن و فولاد کشور، تصریح کرد: در این نمایشگاه حدود ۱۸۰ شرکت فولادی از شرکت فولاد مبارکه و فولاد ذوب آهن تا معادن در این همایش حضور دارند.

نمایشگاه فولاد، فرصتی برای بومی سازی این صنعت است

بهرام سبحانی، رئیس جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران در حاشیه این مراسم گفت: امروز صنعت فولاد ایران صاحب دانش شده است و توان ساخت داریم.

وی تأکید کرد: این جشنواره، توانمندی‌های شرکت‌های زنجیره فولاد و تأمین کنندگان را به نمایش می‌گذارد و هدف اصلی آن ایجاد فرصتی برای بومی سازی این صنعت است.

رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد با اشاره به اینکه ظرفیت تولید فولاد در مقایسه با ابتدای انقلاب ۳۰ برابر شده و به ۳۰ میلیون تن رسیده است، گفت: میزان تولید امسال به بیش از ۲۵ میلیون تن خواهد رسید.

سبحانی با بیان اینکه در قبل از انقلاب تمام قطعات به خارج وابسته بود، تصریح کرد: اکنون بسیاری از شرکت‌های داخلی صفر تا صد طراحی و احداث کارخانه‌های فولاد را انجام می‌دهند و در تولید برخی مواد اولیه مثل کاتالیست‌ها به خودکفایی رسیده‌ایم.

وی گفت: ظرفیت‌هایی در تولید فولاد در کشور وجود دارد که شرکت‌ها از آن بی‌اطلاع هستند، به همین دلیل برای استفاده بهتر از توانمندی‌های داخلی در این جشنواره ضمن نمایش و عرضه تولیدات ملی مقرر شده است بانک اطلاعاتی از قطعات تولید داخل در زمینه صنعت فولاد ایجاد شود تا همه اعضای انجمن تولیدکنندگان فولاد از ظرفیت و تأمین قطعات داخلی این صنعت اطلاع داشته باشند.

ظرفیت فولاد ایران به حدود ۳۵میلیون تن رسیدنخستین نمایشگاه و جشنواره فولاد ایران برپا شد

خداداد غریب پور، رئیس هیئت عامل ایمیدرو در حاشیه مراسم جشنواره ملی فولاد ایران گفت: جنگ تجاری فولاد بین آمریکا و‌ چین بر سر فولاد بود و این نشان از اهمیت این کالاست، ظرفیت فولاد ایران از بدو شروع تا به امروز به حدود ۳۵میلیون تن رسیده است و اکنون توان ساخت و طراحی کارخانه فولاد را داریم، صادرات فولاد در ۸ ماهه امسال بیش از ۳میلیارد دلار بوده است.

وی تأکید کرد: امسال در حوزه فولاد یک میلیارد دلار طرح به بهره‌برداری رسیده است و سال آینده ۱.۵ میلیارد دلار طرح راه‌اندازی خواهد شد.

رئیس هیئت عامل ایمیدرو با بیان اینکه تأمین نیاز فولادسازان به سنگ آهن استراتژی جدی وزارت صمت است، گفت: توسعه اکتشاف، استراتژی اصلی ایمیدرو است و سرمایه‌گذاری در پهنه‌ها با مشارکت بخش خصوصی پیگیری می‌شود.

غریب پور همکاری با تشکل‌ها را جزو سیاست ایمیدرو دانست و افزود: باید با همکاری یکدیگر گره‌های کور را باز کنیم شاید امروز اگر تحریم‌ها نبود جشنواره ملی فولاد ایران هم برگزار نمی‌شد.

رئیس هیئت عامل ایمیدرو ادامه داد: به دنبال تشکیل کنسرسیوم‌های بزرگ با هدف توسعه معادن، صنایع فلزی و غیرفلزی در کشور با همکاری بخش خصوصی هستیم.

وی با بیان اینکه در زمینه توسعه زیرساخت‌ها به‌ویژه حمل‌و‌نقل برنامه‌های جدی داریم، گفت: در شرایط تحریم ایمیدرو باید سازو کاری جدی برای تأمین ارز و مواد اولیه داشته باشد و در این بین باید به مسائل زیست محیطی، توسعه پایدار و مسئولیت‌های اجتماعی توجه کرد.

غریب پور از انعقاد قرارداد با دانشگا‌ها خبر داد و گفت: ایمیدرو با بخش تحقیقات دانشگاه‌ها همکاری می‌کند و از ایده‌ها حمایت خواهد کرد.

همچنین طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار است تفاهم‌نامه‌ای بین انجمن فولاد ایران و مرکز تحقیقات و فرآوری مواد معدنی ایران امضا شود تا بر اساس آن، مرکز تحقیقات به عنوان پایلوت بومی‌سازی صنعت فولاد معرفی شود.

نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران با محوریت نمایشگاه بومی‌سازی از امروز ۱۷ تا ۲۰ دی ۹۷ در محل نمایشگاه‌های برج میلاد دایر است.

تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۰/۲۲