گزارش هفتگی بازار های فولاد – گزارش هفته 28 سال 2019


سنگ آهن

فولاد ایران :  قیمت سنگ آهن در بازار واردات چین هفته گذشته صعودی بود و از حدود 114 دلار به حدود 120 دلار هر تن سی اف آر چین رسید. ظاهرا تمایل به خرید در بازار نقدی چین رشد چشمگیری داشته و وضعیت بازار عرضه نیز تغییر خاصی نداشته است. هفته گذشته شرکت های معدنی استرالیایی سنگ آهن کمتری معامله کردند و تجار انتظار دارند در کوتاه مدت بازار تحت فشار بماند. در جدیدترین برآورد ها متوسط قیمت سنگ آهن برای سال آینده میلادی از 5 دلار به 98 دلار هر تن سی اف آر رسیده است. موجودی سنگ آهن بنادر چین کاهش داشت و امید به بهبود قیمت را بیشتر نمود. آخرین موجودی بنادر چین 250 هزار تن افت داشته 115.35 میلیون تن ثبت شد.

در بازار سنگ آهن صادراتی ایران بنا بر گزارش یومتال، جدیدترین قیمت برای سنگ آهن مگنتیت خلوص 61 درصد از  65.5 دلار به 72.7 دلار هر تن فوب رسید و سنگ آهن هماتیت صادراتی خلوص  61 درصد ایران نیز  از 63.9 دلار  به 70.1 دلار هر تن فوب بهبود یافت.

 

قراضه

فولاد ایران: در حالی که هفته قبل انتظار می رفت قراضه به راحتی بالای 300 دلار هر تن سی اف آر ترکیه شود ولی رکود بازار میلگرد موجب افت قیمت شد. در بازار واردات ترکیه قیمت قراضه وارداتی تا 4 دلار افت داشته  295 دلار هر تن سی اف آر بود ولی خریدارها از 290 دلار بالاتر درخواست خرید نمی دادند. فعالان بازار معتقدند ترک ها نیاز به قراضه دارند و تعداد پیشنهادها در بازار زیاد نیست از این رو باید رشد قیمت را بپذیرند.

قراضه آ3 روسیه 5 تا 10 دلار افت داشته 280 تا 285 دلار هر تن سی اف آر ترکیه ثبت شد. فولادسازان ترک برای فروش محصولات خود مشکل دارند از این رو قیمت های درخواستی برای واردات قراضه را پایین آورده اند.

 

بیلت

فولاد ایران: در بازار بیلت سی آی اس هفته گذشته تعداد پیشنهاد زیاد نبود و از طرفی مشتریان نیز منتظر روشن تر شدن روند بازار قراضه ترکیه بودند. همچنین تقاضا در جنوب شرق آسیا بهتر شد. برخی عرضه کننده ها بازار را با 430 دلار هر تن فوب دریای سیاه امتحان کردند ولی در این سطوح معامله نشد. قیمت رایج تا 420 دلار بود.

در جنوب شرق آسیا بیلت وارداتی سی آی اس 460 دلار هر تن سی اف آر و مورد قبول خریداران بود.

در بازار داخلی چین قیمت بیلت کمتر از 2 دلار هر تن بالا رفته 529 دلار هر تن درب کارخانه ثبت شد. بیلت صادراتی چین نیز 5 دلار در هفته رشد داشته 485 دلار هر تن فوب ثبت شد.

بیلت در بازار ایران

فولاد ایران:   قیمت بیلت در هفته گذشته به روند نزولی خود ادامه داد. میانگین قیمت از 37688 ریال به 36575 ریال رسید. روز یکشنبه به علت نوسان نرخ ارز قیمت شمش به 38588 ریال افزایش یافته بود ولی با فروکش کردن قیمت ارز بازار عقب نشست. روز دوشنبه مسابقه تخفیف شروع شد و قیمت ها رو به نزول گذاشت و از سه شنبه به بعد محدودیت عرضه در بازار خودش را نشان داد ولی تقاضا به علت روند نزولی قیمت مقاطع ضعیف بود و نوردکارها با احتیاط به حداقل درخواست بسنده کردند. در نتیجه حجم عرضه محدود شد و قیمت در دامنه 36500 ریال تا 38000 ریال بسته به تولیدکننده بازی کرد.

شایعاتی در بازار هست که فولاد خوزستان قصد دارد پایه عرضه روز یکشنبه را با 500 ریال پائین تر از عرضه هفته قبل شروع کند این شایعه باعث سکوت تقاضا شده است ضمن آنکه بازار تنبل دنبال دلیل برای رخوت خود می باشد. ولی نباید فراموش کرد که قیمت آهن اسفنجی و گندله و کنسانتره بسته به متوسط کدال قیمت سه ماهه فولاد خوزستان است. تولیدکنندگان آهن اسفنجی اصرار دارند کالای خود را در قیمت پایه 18500 ریال هر کیلو درب کارخانه بفروشند. با این قیمت سود تولیدکننده شمش کاهش می یابد. آنها انتظار دارند با کاهش قیمت شمش، قیمت آهن اسفنجی هم پائین بیاید ولی قیمت آهن اسفنجی وابسته به گندله است. تولیدکنندگان گندله دنبال آن هستند تا نرخ گندله را به 27 درصد میانگین کدال بالا ببرند از آنجا که تولیدکنندگان گندله محدود هستند مقاومت آنها جدی است بنابراین روند نزولی قیمت در بورس به نوعی حفظ حاشیه سود تولیدکننده شمش است چرا که با کاهش این قیمت، در نهایت قیمت آهن اسفنجی و گندله در کدال پائین می آید نباید فراموش کرد که روند فعلی تولید شمش تقاضای اسفنجی را با کاهش روبرو کرده است. بنابراین پائین آمدن قیمت آهن اسفنجی دور از ذهن نیست. نگرانی دیگری که بسیاری از دست اندرکاران با آن روبرو هستند مساله تحریم ها و مشکل صادرات است، تحریم روی صادرات فولاد میانی و آهن اسفنجی و گندله می تواند موثر باشد چون حجم هر محموله صادراتی زیاد است. ولی روی صادرات محصول موثر نیست چون با تریلی از مرزهای مختلف صورت می گیرد و سهم صادرات فولاد در ارزآوری و اشتغال بالاست. کاهش صادرات فولاد میانی و افت قیمت آن، باعث ارزان تر شدن قیمت صادراتی محصول نهائی خواهد شد. یک مساله مهم آن است که حداقل 80 درصد تولید فولاد توسط شرکت های دولتی و خصولتی صورت می گیرد بنابراین کاهش صادرات فولاد مثل نفت و پتروشیمی مساله ایست که دولت به آن توجه خاص دارد. فارغ از تمام مسایل فوق منحنی قیمت ها به آبان سال گذشته نزدیک شده است که پس از آن در اواخر آذرماه قیمت ها اوج گرفت. علیرغم کسادی بازار سطح قیمت ها نمی تواند پائین تر بیاید مگر یکی دو پله دیگر. بنابراین بازار خودش را ترمیم خواهد کرد. یک نشانه این مطلب تغییر نگاه به صادرات از مجوز موردی به تعرفه ایست. کاری که می بایست سال قبل صورت می گرفت تا صادرکننده تکلیف خودش را می دانست.

 

مقاطع

فولاد ایران: در بازار صادرات چین برخی میلگرد را تا 535  دلار هر تن فوب پیشنهاد می دادند ولی خریداران به دنبال 515 تا 520 دلار بودند. قیمت رایج بازار 5 دلار افت داشته 515 دلار هر تن فوب بود.

میلگرد صادراتی سی آی اس 5 دلار ارزان تر شده 455 دلار هر تن فوب شنیده شد. در جنوب شرق آسیا میلگرد وارداتی 490 تا 495 دلار هر تن سی اف آر بود.

در بازار داخلی اروپا میلگرد  از  498 یورو به 509 یورو  هر تن درب کارخانه رسید. میلگرد صادراتی ترکیه تا 5 دلار افت داشته 463 دلار هر تن فوب شنیده شد.

مقاطع در بازار ایران

فولاد ایران: از روز شنبه که میانگین قیمت میله گرد 42902 ریال بود قیمت با بالا رفتن نرخ ارز بالا رفت تا دوشنبه که به اوج خود در 43993 ریال رسید ولی کمتر کسی انتظار رونق را داشت با کاهش نرخ دلار به زیر 13000 تومان قیمت میله گرد شروع به ریزش کرد و تا چهارشنبه به 43041 ریال رسید که هنوز نسبت به اول هفته 139 ریال بیشتر بود. ذهنیت بازار اینست که روند قیمت ها نزولی است ولی دامنه کاهش قیمت زیاد نیست چون کاهش قیمت شمش محدود شده است. قیمت تیرآهن روندی مشابه میله گرد داشت روز شنبه متوسط قیمت تیرآهن 14 تا 18 ذوب آهن 42867 ریال بود و دوشنبه به 43800 ریال رسید ولی تا چهارشنبه به 42833 ریال برگشت. ذوب آهن اصفهان سبد میله گرد را که در هفته های قبل در قیمت پایانی 39952 ریال فروخته بود در هفته گذشته در قیمت پایه 37921 ریال برای 6600 تن فروش کرد که نشان دهنده نزول قیمت بود ولی سبد تیرآهن 14 تا 18 که در هفته های قبل 37239 ریال بود در قیمت 38407 ریال پایه به فروش رسید. علت اصلی کاهش قیمت میله گرد به گفته اکثر دست اندرکاران مساله صادرات است دولت به عنوان متولی امور اقتصادی یا باید مثل کشورهای پیشرفته جلودار صادرات کالا باشد یا باید بازار را به خودش رها کند. تجارت خارجی ایران که در شرایط تحریم باید حالت تهاجمی داشته باشد حالت سردرگمی دارد، مدیران دولتی که بخش عمده تولید فولاد روی دوششان است حقوق بگیر دولت هستند ولی تولیدکنندگان خصوصی نگران بقا خودشان. همین تولیدکنندگان کوچک منافع بزرگ ترها را تحت تاثیر قرار خواهند داد و بالاخره دولت را از حالت انفعالی خارج خواهند کرد.

 

 ورق

فولاد ایران: در بازار داخلی چین قیمت ورق گرم تا 10 دلار بهبود داشته تا 572 دلار هر تن درب کارخانه رسید و خریدارها عقب نشستند. ورق گرم صادراتی چین نیز نسبت به هفته قبل افت 6 دلاری داشته 509  دلار هر تن فوب شد.

ورق صادراتی سی آی اس تا 13 دلار بالا رفته 488 دلار هر تن فوب شد.

ورق گرم صادراتی ترکیه تا 520 دلار هر تن فوب شنیده شد ولی قیمت درخواستی خریداران تا 20 دلار پایین تر بود. در بازار داخلی نیز کارخانه ها به دنبال 530 تا 535 دلار هر تن درب کارخانه بودند ولی خریدارها با توجه به رکود تقاضا محتاطانه خرید کردند.

در بازار داخلی امریکا ورق گرم رشد چشمگیری داشته تا 542  دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبت شد. در بازار داخلی اروپا نیز ورق گرم 5 یورو افت داشته 476 یورو هر تن درب کارخانه شد.

ورق در بازار ایران

فولاد ایران:

ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر رول در اصفهان روز شنبه 57500 ریال هر کیلو قیمت داشت که تا آخر هفته به 56500 ریال رسید. محصول نورد و لوله اهواز روز شنبه 54500 ریال بود که تا چهارشنبه به 53800 ریال هم رسید ضمن آنکه حجم عرضه آن محدود بود. ورق های مبارکه ضخامت 3 تا 5 میلیمتر با محدودیت عرضه روبرو بود بعضی از کیفیت ها بخصوص ورق اسیدشور عملاً در بازار نایاب شده است. میانگین قیمت ورق های مبارکه ضخامت 6 تا 15 میلیمتر که روز شنبه 58820 ریال بود به 57720 ریال کاهش یافت. ورق های اکسین روز شنبه و یکشنبه با افزایش قیمت روبرو شد ولی تا آخر هفته از میانگین 55000 ریال به 54700 ریال افت کرد بعضی از فروشنده ها روز سه شنبه و چهارشنبه در جستجوی خریدار بودند. احتمالاً این روند ادامه خواهد یافت. ورق کاویان از این قاعده پیروی کرد و از 54750 ریال اول هفته با همان نوسان به 54325 ریال رسید. شایعاتی در بازار هست که با شروع تحریم، اسلب باید با حداقل 200 تومان کاهش روبرو شود همین شایعات در بازار خراب به روند نزولی قیمت دامن زده است.

ورق سرد بازار با ثباتی داشت و کمی بهبود از خود نشان داد و میانگین قیمت 74200 ریال شنبه به 74430 ریال افزایش یافت زمینه عرضه ورق سرد در بازار محدود شده و تنگناهای عرضه مبارکه هم بیشتر شده به همین دلیل قیمت این کالا با بهبود روبرو شده است. شنیده شده ورق سرد و ورق گرم ضخامت زیر 6 میلیمتر با افزایش صادرات روبروست و همین مساله محدودیت عرضه را شدت بخشیده است.

ورق گالوانیزه با افت و خیز نرخ ارز کاملاً هماهنگ بود میانگین قیمت از 86865 ریال تا 87865 ریال اوج گرفت ولی از دوشنبه به بعد با کاهش قیمت ارز نزولی شد و به 86665 ریال رسید.

بازار ایران: م.چیت ساز

بازار جهان: م. تابان شمال

تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۴/۲۶