گزارش هفتگی بازار های فولاد – گزارش هفته 04 سال 2019


سنگ آهن

فولاد ایران : سنگ آهن وارداتی خلوص 62 درصد استرالیا در چین هفته گذشته ابتدا کمی کاهش داشت ولی تا پایان هفته با کمتر از یک دلار رشد 75.40 دلار هر تن خشک سی اف آر شد. چشم انداز بازار فولاد چین مثبت شده و انتظار می رود تقاضای سنگ آهن پس از تعطیلات فوریه در چین بالا برود.

اثرات روانی حادثه شکستن سد آب معدن سنگ آهن در جنوب برزیل بر بازار روزهای آتی نمایان خواهد شد ولی کاهش عرضه واقعی ناشی از این حادثه اواخر فصل نخست سال که زمان افزایش تقاضای چینی ها نیز می باشد مشهود خواهد بود.

در بازار سنگ آهن صادراتی ایران، بنا بر گزارش یومتال، آخرین  قیمت سنگ آهن مگنتیت خلوص 61 درصد  حدود یک دلار رشد داشته 33.4 دلار هر تن فوب شد. سنگ آهن هماتیت صادراتی خلوص  61 درصد ایران نیز  از 31.4 دلار به 32.2 دلار هر تن فوب بهبود یافت.

 

قراضه

فولاد ایران هفته گذشته بازار واردات قراضه در ترکیه صعودی بود و متوسط قیمت قراضه سنگین کلاس 1 و 2 خلوص 20-80 به 295 دلار هر تن سی اف آر رسید که نسبت به هفته قبل تا 7 دلار رشد قیمت داشت. ظاهرا محدودیت عرضه قراضه امریکا و اروپا قیمت را بالا برده است. در حالی که مشتری در بازار زیاد است محموله های زیادی برای فروش دیده نمی شد. برخی از معاملاتی در 295 تا 300 دلار هر تن سی اف آر نیز صحبت می کردند. ظاهرا تقاضای قراضه در ترکیه بالاست چون خریداران معتقدند قیمت دیگر به کف رسیده و باید منتظر افزایش قیمت های بیشتر بود.

هفته گذشته قراضه کانتینری سنگین وارداتی در جنوب شرق آسیا در 260 دلار هر تن سی اف آر در ثبات بود. در شرق آسیا نیز قراضه سنگین وارداتی 301 دلار هر تن سی اف آر  و در ثبات بود.

همچنین در بازار داخلی امریکا قراضه خرد شده در حدود 329 دلار هر لانگ تن در ثبات ماند.

 

بیلت

فولاد ایران: بیلت صادراتی چین هفته گذشته در مجموع 2 دلار افت قیمت را تجربه نموده 458 دلار هر تن فوب ثبت شد.قیمت بیلت در بازار داخلی چین 501 تا 517 دلار هر تن درب کارخانه با مالیات بر ارزش افزوده شد در حالی که هفته قبل تا 504 دلار بود. انتظار می رود قیمت بیلت در چین مدتی صعودی باشد.

بیلت صادراتی سی آی اس با حدود 12 دلار رشد قیمت هفتگی به 410 تا 415 دلار هر تن فوب رسید.

بیلت صادراتی ترکیه نیز 420 تا 425 دلار هر تن فوب ثبت شد که در حالی که هفته قبل حداکثر 420 دلار بود.

در جنوب شرق آسیا بیلت وارداتی 450 تا 455 دلار هر تن سی اف آر شد که هفته قبل 445 تا 450 دلار هر تن سی اف آر شنیده شده بود. بیلت صادراتی ایران نیز 340 تا 360 دلار هر تن فوب بنادر ایران پیشنهاد می شد. 

بیلت در بازار ایران

فولاد ایران: میانگین قیمت شمش صعودی بود روز چهارشنبه نسبت به اول هفته 475 ریال افزایش نشان داد و به 31600 ریال رسید. فولاد خوزستان موفق شد با امتیاز اعتباری کردن فروش 50 هزار تن شمش را در قیمت 29028 ریال پایه بفروشد در حالیکه قیمت عرضه اولیه اش 28625 ریال بود. اکثر دست اندرکاران توافق دارند چنانچه فروش نقدی می بود قیمت تغییر نمی کرد و حجم فروش هم به این نسبت نمی بود ولی همین معامله جنب و جوشی در بازار ایجاد کرد هر چند عمق نداشت. بازار شمش درگیر نقدینگی است تولیدکنندگانی که با آهن اسفنجی شمش تولید می کنند قیمت تمام شده شان پائین است ولی به علت رکود بازار مقاطع میزان بازدهی شان هم پایین است، بخش دیگری که از ضایعات استفاده می کنند قیمت تمام شده شان بالاست این دوگانگی فضای رقابت را بهم ریخته است کاهش صادرات باعث افت میزان تولید کارخانه های بزرگ شده است در نتیجه بازار از یک سو با کاهش عرضه روبروست از طرف دیگر تقاضا محدود است با هر تکانه ای شمش تغییر قیمت می دهد. اکثر دست اندرکاران اعتقاد دارند بازار شمش با همین حجم تقاضا تا پایان سال خواهد رفت و افزایش قیمت آن بیش از هزار ریال هر کیلو نخواهد بود تنها در این میان شاهد توقف واحدهای کوچک هستیم بخصوص آنها که با ضایعات شمش تولید می کنند. تنها راه برون رفت از این معضل افزایش صادرات است دولت باید به بخش اقتصاد اعتماد کند و دست صادرکننده ها بخصوص دولتی ها را باز بگذارد مساله پیمان ارزی و نرخ صادراتی دو پای بند اصلی صادرات در شرایط تحریمی است درست زمانی که امریکائیها درها را به روی ما بسته اند و بوی رکود اقتصادی از همه جای دنیا می آید دولت زنجیر به صادرات بسته نگران نرخ تورم است غافل از آنکه این روش به کاهش تولید و به دنبال آن بیکاری می انجامد و بیکاری خود عامل تورم و تنش های اجتماعی است.

 

مقاطع

فولاد ایران: هفته گذشته میلگرد صادراتی چین در 488 دلار هر تن فوب در ثبات ماند. میلگرد صادراتی سی آی اس 5 دلار هر تن افت داشته 430 دلار هر تن فوب ثبت شد.

میلگرد صادراتی ترکیه نیز 435 تا 445 دلار هر تن فوب ثبت شد که نسبت به هفته قبل تا 5 دلار افت داشت.

در جنوب شرق آسیا میلگرد صادراتی 465 دلار هر تن سی اف آر شنیده شد که کمی افت قیمت را تجربه نمود.

از طرفی میلگرد صادراتی چین اخیرا با توجه به افزایش ارزش یوان و رشد جزیی تقاضای داخلی بالا رفته است. میلگرد صادراتی با 22 دلار رشد قیمت هفتگی 488 دلار هر تن فوب شده است.

در بازار داخلی اروپا میلگرد حدود 525  یورو هر تن درب کارخانه و در ثبات بود.  در بازار امریکا نیز میلگرد همچنان 698 دلار هر شورت تن درب کارخانه و در ثبات بود.

مقاطع در بازار ایران

فولاد ایرانمیانگین قیمت میله گرد از 35750 ریال روز شنبه به 36552 ریال افزایش یافت بعد از دو هفته توقف به علت سرما بازار میله گرد در هفته گذشته کمی فعال شد. چند علت برای این تحرک وجود دارد

الف : عرضه شمش محدود شده

ب : کارخانه ها به علت کاهش فروش و مشکل نقدینگی موجودی اولیه را به حداقل کاهش داده اند به همین علت بسیاری از کارخانه ها تحویل کالا را با دو روز تا یک هفته تاخیر انجام میدهند

ج : انبارهای تجار هنوز از موجودی لازم نه کافی برخوردار است به همین علت با ورود یک تقاضا به بازار جنب و جوش شروع می شود و پس از آن بازار عقب گرد می کند

د : استقبال خرید از شمش فولاد خوزستان باعث تحرک در بازار شمش و به دنبال آن میله گرد شد

اکثر دست اندرکاران پیش بینی می کنند با محدودیت عرضه، دامنه قیمت میله گرد در فضای 34000 ریال تا حداکثر 37000 ریال باقی بماند نباید فراموش کرد که عملاً یک ماه کاری تا پایان سال بیشتر باقی نیست و همین مساله به احتیاط بازار کمک می کند.

قیمت تیرآهن روز یکشنبه کمی بهبود یافت و این روند تا پایان هفته ادامه داشت در نتیجه میانگین قیمت از 42733 ریال به 43333 ریال افزایش یافت .  

 

ورق

فولاد ایرانقیمت ورق گرم صادراتی چین با نزدیک شدن تعطیلات سال نو در این کشور بالا رفته است. البته رشد تقاضای داخلی نیز به این بهبود قیمت کمک نمود. ورق گرم صادراتی چین هفته گذشته 5 دلار افزایش داشته 490 دلار هر تن فوب شد.

همچنین ورق گرم صادراتی سی آی اس با 5 دلار بهبود به 455 دلار هر تن فوب رسید.  در ترکیه ورق گرم وارداتی 455 دلار هر تن سی اف آر بود  و در جنوب شرق آسیا ورق گرم وارداتی 480 تا 490 دلار هر تن سی اف آر شنیده شد.

در بازار داخلی امریکا ورق گرم از 707 دلار  به 680 دلار هر شورت تن درب کارخانه کاهش یافت. در اروپا نیز ورق گرم  6 یورو افت داشته 513 یورو هر تن درب کارخانه شد.

ورق در بازار ایران

فولاد ایران:  ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر رول سبا در اصفهان روز شنبه 45600 ریال عرضه میشد که تا آخر هفته به 47200 ریال رسید محصول نورد و لوله اهواز روز شنبه تا 43500 ریال هم شنیده شد ولی عرضه آن محدود بود که تا آخر هفته به 45000 ریال رسید . با افزایش قیمت شمش فولاد خوزستان در بورس این کارخانه قیمت اسلب را افزایش داد ولی این افزایش قیمت مقطعی است چون کارخانه های دیگر مثل فولاد هرمزگان قیمت را تغییر ندادند علت آنهم موجودی بالای آنهاست.

ورق های مبارکه ضخامت 3 تا 15 میلیمتر رول که روز شنبه 44100 ریال قیمت داشت تا آخر هفته به 45344 ریال رسید علت این امر افزایش تقاضا و قیمت این کالا در بورس بود که نسبت به عرضه 41916 ریال به 42977 ریال رسیده بود حال آنکه فروش قبلی با حداکثر قیمت پایه 42397 ریال بود.

عرضه کالاهای مبارکه محدود است و خریدارها نمی توانند در صورت نیاز به هزار تن ورق گرم ضخامت 10 تا 15 میلیمتر به سادگی تامین نیاز کنند.

ورق های اکسین در غیبت کاویان با افزایش قیمت روبرو شدند ولی محرک افزایش قیمت کمبود عرضه و افزایش قیمت ضخامت های 20 تا 30 میلیمتر بود که بیشترین مصرف را دارند به گفته دست اندرکاران در هفته آینده با عرضه های اکسین بازار به ثبات خواهد رسید.

ورق سرد با کاهش قیمت روبرو شد افت تقاضا همچنان دردسر اصلی این کالاست روز شنبه میانگین قیمت 62591 ریال بود که تا آخر هفته به 62382 ریال رسید. روند قیمت بازار این بار بر خلاف بورس عمل کرد.

علیرغم افزایش قیمت ورق گالوانیزه در بورس، بازار با ثبات نسبی برای این کالا روبرو شد. قیمت از 73723 ریال میانگین شنبه به 73229 ریال کاهش یافت، تقاضای این کالا فعلاً با عرضه آن برابر است.

بازار ایران: م. چیت ساز

بازار جهان: م. تابان شمال

پایگاه خبری فولاد ایران  

تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۱/۰۷