گزارش هفتگی بازار های فولاد – گزارش هفته 05 سال 2019 (شماره 460)


سنگ آهن

فولاد ایران : هفته گذشته قیمت سنگ آهن خلوص 62 درصد وارداتی به چین تحت تاثیر خبر شکست سد آب شرکت معدنی واله برزیل و خسارات جانی و مالی وارده حدود 9 دلار رشد داشته 84 دلار هر تن سی اف آر چین شد. از آنجایی که بعد از این اتفاق واله اعلام کرده 10 سد مشابه را از فرایند تولید خارج می نماید و این عملیات حدود 40 میلیون تن در سال از تولید این شرکت بزرگ خواهد کاست، بر جو بازار سنگ آهن اثر زیادی گذاشت. گرچه این شرکت اعلام کرده کمبود فوق را با افزایش تولید سایر خطوط تولید جبران خواهد کرد ولی فعالان بازار تردید دارند در جبران کامل آن موفق شود. از طرفی بازار چین در جو تعطیلات سال نو چین بود و فعالیت چندانی در آن مشاهده نشد.

در بازار سنگ آهن صادراتی ایران، بنا بر گزارش یومتال، آخرین  قیمت سنگ آهن مگنتیت خلوص 61 درصد  از 33 دلار به حدود 39 دلار هر تن فوب افزایش یافت. سنگ آهن هماتیت صادراتی خلوص  61 درصد ایران نیز حدود 6 دلار رشد داشته 38 دلار هر تن فوب شد.

 

قراضه

فولاد ایران هفته گذشته بازار واردات قراضه ترکیه فعال بود و خرید ها ادامه داشت همین امر به رشد قیمت بیشتر این ماده اولیه کمک نمود و قراضه سنگین خلوص 20-80 امریکا از 295 دلار یک هفته قبل تا 310 دلار هر تن سی اف آر نیز رسید. فولادسازان در ترکیه برای حمل فوریه و مارس نیاز به خرید قراضه دارند از این رو ظاهرا روند صعودی ادامه خواهد داشت.

در جنوب شرق آسیا قراضه خرد شده کانتینری وارداتی از 300 تا 305 دلار به 308 تا 310 دلار هر تن سی اف آر ویتنام افزایش یافت. قراضه سنگین کلاس 2 ژاپن نیز 300 دلار هر تن سی اف آر بود.

 

بیلت

فولاد ایران: در هفته ای که گذشت رشد قیمت قراضه در ترکیه و بهبود قیمت سنگ آهن در چین قیمت بیلت را در بازارهای مختلف بالا برد. بیلت صادراتی چین هفته گذشته حدود 2 دلار بهبود داشته 460 دلار هر تن فوب شد. در بازار داخلی چین نیز بیلت 4 دلار بالا رفته 508 دلار هر تن درب کارخانه شنیده شد. متوسط قیمت معاملات بیلت صادراتی سی آی اس با 5 دلار رشد قیمت به 415 دلار هر تن فوب رسید. برخی تا 435 دلار نیز پیشنهاد می دادند.  از آنحایی که قراضه در ترکیه از مرز 300 دلار هر تن سی اف آر گذشته انتظار می رود خرید بیلت سی آی اس افزایش یابد و قیمت معاملات در 420 دلار هر تن فوب به راحتی نهایی شود.

در جنوب شرق آسیا نیز کاهش عرضه و رشد قیمت قراضه بیلت وارداتی را بالا برد و با 5 دلار رشد 450 تا 455 دلار هر تن سی اف آر شد. عرضه کننده ها عجله ای در فروش نداشتند و برخی تا 475 دلار هر تن سی اف آر نیز پیشنهاد می دادند.

بیلت در بازار ایران

فولاد ایران: در هفته گذشته شمش به خفقان قیمتی که ناشی از سیاست های غلط وزارت صمت بود واکنش نشان داد . با شروع صادرات در دی ماه عرضه شمش در بهمن ماه به شدت کاهش یافت. سرما و حاشیه سود پائین و گاهاً همراه با زیان، تولید شمش را به حداقل میزان در دی ماه رسانده بود. از اواخر دی ماه کمبود شمش کاملاً مشخص بود این روند تولید شمش را از صرفه اقتصادی خارج کرده بود چون نسبت بازدهی کاهش یافته بود. قراردادهای صادراتی دی ماه تنفسی برای این صنعت ایجاد  کرد همین امر باعث شد قیمت شمش فولاد خوزستان روز چهارشنبه از پایه عرضه 28765 ریال به 32888 ریال هر کیلو افزایش یابد.

حجم عرضه 30 هزار تن بود در حالیکه 146 هزار تن تقاضا ثبت شد. در هفته قبل فولاد خوزستان با توسل به اعتبار اسنادی موفق به فروش کل عرضه خود شده بود ولی عواملی مثل افزایش نرخ ارز ، افزایش صادرات میله گرد و خالی بودن انبارهای تولیدکنندگان مقاطع به افزایش قیمت منتهی شد. بعضی از دست اندرکاران اعتقاد دارند اگر فولاد خوزستان تحویل همه درخواست ها را برای یک دوره سه ماهه قبول میکرد بازار شمش بسیار محکم میشد چرا که تولیدکنندگان مقاطع میدانستند قیمت پایانی 32888 ریال حداقل قیمت عرضه های بعدی است ولی سیاست تشنه نگه داشتن بازار به امید فروش در قیمت بهتر ریسک کاهش قیمت را هم به علت تعطیلات و پس از آن توقف تولید در پایان سال را دارد. از طرف دیگر با افزایش قیمت شمش قیمت آهن اسفنجی هم از پایه 12500 تا 12700 ریال به 13400 ریال افزایش یافت با توجه به محدودیت عرضه شمش تولیدکنندگان کوچک با خرید آهن اسفنجی به تولید شمش خواهند پرداخت و عرضه آن را افزایش می دهند آنچنان که شاهد بودیم تحویل سه روزه در بازار از چهارشنبه بعدازظهر پیشنهاد میشد عده دیگری از دست اندرکاران اعتقاد دارند شمش حداکثر تا میانگین 38000 ریال هر کیلو تمام شده با 9 درصد خواهد رسید و بعد از آن رشد قیمت متوقف خواهد شد این قیمت حداکثر قیمت شمش است که در مهر ماه سال جاری دیده شد، البته قیمت 38000 ریال نتیجه کنترل ها و سیاست های غلط وزارت صمت بود. واقعیت اینست که اکثر کارخانه های میله گرد با تقاضای شمش بالا در هفته آینده روبرو هستند چرا که با افزایش قیمت شمش میله گرد هم از خواب زمستانی بیدار شد و به قیمت تمام شده بالای 40000 ریال هر کیلو افزایش یافت بنابراین بازار شمش یک هفته شلوغ را در پیش دارد ولی بعد از آن 22 بهمن است با تعطیلات چند روزه.

آنچه مسلم است افزایش قیمت شمش تصحیح قیمت بود. عدم تعادل عرضه و تقاضا ابزاری است برای این اصلاح قیمت. محققاً در هفته های پیش رو تقاضا مثل هفته گذشته چند برابر عرضه نخواهد بود مگر انکه تولیدکنندگان اصلی شمش مثل خراسان، پاسارگاد و یا خوزستان همچنان به صادرات ادامه دهند عامل تعیین کننده این امر اول نرخ ارز است دوم توانائی صادرات در شرایط تحریم.

  

مقاطع

فولاد ایرانهفته گذشته با رشد قیمت قراضه وارداتی، فولادسازان در ترکیه قیمت میلگرد را در بازار داخلی و صادرات خود بالاتر بردند. میلگرد صادراتی از 435 تا 445 دلار هفته قبل به 455 تا 460 دلار هر تن فوب رسید. هنوز بازار امریکا بر روی میلگرد ترکیه بسته است و اروپایی ها نیز به فکر تعرفه هایی برای محافظت از بازار خود می باشند از این رو عرضه کنندگان ترکیه نیز در جستجوی بازار جدیدی برای میلگرد خود هستند.

قیمت میلگرد در بازار داخلی چین 545 تا 552 دلار هر تن درب کارخانه شنیده شد که تا 6 دلار هر تن رشد داشته است. میلگرد صادراتی چین نیز حدود 2 دلار رشد داشته 490 دلار هر تن فوب شنیده شد. برخی کارخانه ها در 500 تا 505 دلار هر تن فوب عرضه نیز عرضه داشتند.

در بازار داخلی اروپا میلگرد حدود 525  یورو هر تن درب کارخانه و در ثبات بود.  در بازار امریکا نیز میلگرد همچنان 698 دلار هر شورت تن درب کارخانه و در ثبات بود.

مقاطع در بازار ایران

فولاد ایرانروند قیمت مقاطع از شنبه تا سه شنبه صعودی بود ولی روز چهارشنبه با افزایش قیمت شمش در بورس به ناگهان جهش کرد میانگین قیمت روز شنبه که 36699 ریال تمام شده بود تا سه شنبه به 38517 ریال رسید ولی روز چهارشنبه به 40233 ریال افزایش یافت دلایل این افزایش عبارتند از:

1- محدودیت عرضه شمش

2- شدت گرفتن صادرات در دی ماه

3- بهبود نرخ ارز

4- انتظار بازار برای بهبود قیمت

در روز چهارشنبه صحبت هائی مبنی بر محدودیت صادرات میله گرد به عراق شنیده شد. ظاهراً این مطلب در مورد سوریه هم گفته شده است اگر این شنیده ها صحت داشته باشد بازار در کوتاه مدت دچار مشکل خواهد شد با توجه به روند صادرات شمش تولیدکننده های کوچک متوقف میگردند ولی فضا برای ذوب آهن اصفهان ایجاد میگردد. وزارت صمت و بانک مرکزی به جای چاره اندیشی و حمایت از صادرات به دنبال ارزهای خارج شده هستند در حالیکه در شرایط فعلی دولت باید با تواضع راهکاری را با تولید کننده ها و صادرکننده ها مشخص کند تا صادرات بدون مشکل و روان گردد در شرایط فعلی بستر صادرات به علت تفاوت نرخ صادراتی واقعی و نرخی که گمرک مطالبه می کند با محدودیت روبروست از طرف دیگر صادرکننده نمی تواند امیدوار به برگشت مالیات ارزش افزوده اش باشد. دولت برای این دو مشکل باید راهکاری با مشارکت تولیدکننده ها و صادرکننده ها پیدا کند. با افزایش قیمت میله گرد بازار متوقف شد که یک واکنش طبیعی بود این مطلب از قیمت های روز پنج شنبه پیدا بود چرا که باید میله گرد و تیرآهن هائی که در قیمت های ارزانتر هفته های قبل در بورس عرضه شده فروخته شود. ذوب آهن اصفهان میله گرد و تیرآهن را در قیمت میانگین 34225 ریال پایه فروخته است. این در حالی است که در هفته منتهی به 03/11/97 جمعاً 74660 تن تیرآهن و میله گرد را در میانگین قیمت 32239 ریال فروخته که تحویل آنها تا نیمه اسفند است، آمار معاملات بورس نشان می دهد ذوب آهن در دی ماه جمعاً 40260 تن انواع مقاطع و 31648 تن  تیرآهن به فروش رسانده ولی از اول تا 11 بهمن ماه 151040 تن سبد مخلوط میله گرد و تیرآهن یعنی در 11 روز 2 برابر کل دی ماه تیرآهن و میله گرد توسط ذوب آهن فروخته شده حجم عرضه های خارج از بورس مشخص نیست. در شرایطی که پروژه های عمرانی به حداقل رسیده است و عملاً مصرف بسیار پائین است این حجم از عرضه می تواند به آرامش بازار کمک کند. ذوب آهن اصفهان در هفته آینده باید با توجه به شرایط موجود عرضه های زیادی داشته باشد احتمالاً با افزایش قیمت هم مواجه خواهد شد ولی سرازیر شدن کالاهائی که قبلاً در قیمت پائین خریداری شده بازار را بعد از 22 بهمن به آرامش خواهد رساند مگر آنکه صادرات افزایش یابد و سهم عرضه کارخانه های خصوصی در بازار کاهش یابد.     

 

ورق

فولاد ایرانچین 4 تا 10 فوریه در تعطیلات رسمی سال نو خواهد بود از این رو برخی دیگر در بازار نبودند. ورق گرم صادراتی چین هفته گذشته با امید به رونق تقاضا پس از تعطیلات بالا رفته شاهد 6 دلار رشد قیمت بوده 496 دلار هر  تن فوب شد. آخرین قیمت ورق گرم چین در ویتنام نیز 495 تا 515 دلار هر تن سی اف آر ثبت شده است. البته ویتنامی ها نیز در جو تعطیلات سال نو هستند و بازار فعالیتی نداشت.

بازار صادرات ورق سی آی اس در ثبات بوده ورق گرم 455 دلار هر تن فوب شنیده شد. انتظار می رود روزهای آتی قیمت های پیشنهادی بالا برود چون بازار در جو کمبود عرضه است.

در بازار واردات در ترکیه ورق گرم 460 تا 480 دلار هر تن سی اف آر بود در حالی که پیش از این 450 تا 460 دلار ثبت شده بود.

آخرین قیمت ورق گرم در بازار داخلی ترکیه به لطف رشد قیمت قراضه و بهبود بازارهای جهانی 495 تا 510 دلار هر تن درب کارخانه ثبت شده در حالی که هفته قبل 490 تا 495 دلار بود  ولی  تقاضا راکد است و معامله مهمی نهایی نشد.

در بازار داخلی امریکا ورق گرم 3 دلار رشد داشته 683 دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبت شد. در اروپا نیز ورق گرم  از 513 یورو به 504 یورو هر تن درب کارخانه کاهش یافت.

ورق در بازار ایران

فولاد ایران: قیمت ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر رول روز شنبه در اصفهان 48000 ریال بود که تا چهارشنبه به 51000 تا 52000 ریال هر کیلو رسید عرضه های نورد و لوله اهواز تا سه شنبه متوقف بود ولی بعد از آن با 47000 ریال هر کیلو شروع شد که تا پنج شنبه صحبت 50000 ریال هم بود.

ورق های ضخامت 3 تا 15 میلیمتر با افزایش قیمت تا حد 1550 ریال هر کیلو روبرو شد که آخر هفته به 47175 ریال رسید علت افزایش قیمت محدودیت عرضه از یک طرف و انتظارات بازار بود در حالیکه همه در اندیشه بعد از 22 بهمن هستند که فروش های قبلی مبارکه به بازار خواهد آمد محققاً سیاست مبارکه مثل گذشته افزایش قیمت است بخصوص که در دو هفته قبل ورق گرم و سرد را با کاهش قیمت عرضه کرده است حداقل برای حفظ بازار پایه قیمت عرضه بالاتر از هفته های قبل خواهد بود که این به ثبات بازار کمک می کند.

ورق های گرم ضخامت 15 میلیمتر به بالا با افزایش قیمت روبرو شد علت این امر عرضه محدود ورق های 25 به بالاست که بازار را شدیداً با مشکل روبرو کرده است شنیده شده که در هفته آینده عرضه این کالاها افزایش خواهد یافت که در این صورت قیمت آن کاهش می یابد. این رفتار اکسین در غیبت کاویان قیمت میانگین 41050 ریال شنبه را به 43350 ریال افزایش داد. دل بستن  به کاهش قیمت ورق اکسین برای بلند مدت شاید صحیح نباشد چرا که با افزایش قیمت شمش، قیمت اسلب هم بالا خواهد رفت بنابراین قیمت تمام شده سفارشات بعدی مورد توجه سرمایه گذاران قرار می گیرد.

ورق سرد بازار آرام ولی رو به بالائی را تجربه کرد میانگین قیمت ورق سرد ضخامت های 40/0 تا 5/2 میلیمتر که روز شنبه 62382 ریال بود تا چهارشنبه به 63164 ریال هر کیلو رسید. فروش های ارزان مبارکه چشم انداز بهبود قیمت را نمی دهد مگر آنکه مبارکه موفق شود در بورس قیمت را تا حد بیش از 10 درصد افزایش دهد ولی با این اتفاق تنها قیمت تغییر می کند چون تقاضا محدود است.

ورق گالوانیزه بازار آرام و بی تحرکی داشت و عملاً تغییری در قیمت ها دیده نشد شاید با تغییر قیمت ورق در بورس نشانه ای از بهبود در قیمت این کالا دیده شود.

تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۲/۰۵